Pestki słonecznika – dlaczego warto włączyć je do diety?

Podczas urozmaicania diety niejednokrotnie szukamy nieznanych produktów, kompletnie pomijając te, które mamy w zasięgu ręki

Podczas urozmaicania diety niejednokrotnie szukamy nieznanych produktów, kompletnie pomijając te, które mamy w zasięgu ręki. Jednym z takich produktów są pestki słonecznika. Tymczasem to prawdziwe bogactwo dobrych dla nas witamin i właściwości.

Co znajdziemy w pestkach słonecznika?

Warto wspomnieć przede wszystkim o witaminie E, która sprawia, że wyglądamy i czujemy się młodziej. Zapobiega zmarszczkom i opóźnia procesy starzenia się skóry. Wpływa także na płodność u mężczyzn. Kobiety w ciąży również powinny dawkować sobie pestki słonecznika. Witamina E wpływa na dobry rozwój płodu. W słoneczniku znajdziemy też witaminę C oraz A. Co więcej, to doskonałe źródło żelaza, wapnia oraz magnezu.

Lekarze polecają pestki słonecznika osobom zmagającym się z dużym poziomem cholesterolu. Zawartość fitesteroli obniża bowiem poziom tzw. “złego” cholesterolu. Warto jednak pamiętać o odpowiednim dawkowaniu. Nie przesadzajmy z ilością zjedzonych pestek słonecznika. Zaleca się około 3 gramy na dzień, aby dostarczyć naszemu organizmowi odpowiednią ilość.
Niektórzy twierdzą również, że pestki słonecznika mogą zapobiegać nowotworom. To kwas linolowy zmniejsza taką ewentualność.

W pestkach słonecznika znajdziemy także sporo błonnika, który skutecznie reguluje pracę naszego układu pokarmowego. Pomogą zatem przy powracających zaparciach.

Do czego użyć pestek słonecznika?


Pestki słonecznika mają lekko orzechowy smak. Łatwo wykorzystać je zatem do wielu dań. Są bardzo uniwersalne, dlatego sprawdzają się do słonych, jak i słodkich dań. Warto spożywać je nie tylko jako zdrową przekąskę, ale przede wszystkim dawkować do spożywanych przez nas posiłków. Pestki słonecznika świetnie sprawdzą się na przykład jako dodatek do zupy krem, dopełniając jej smaku. Ponadto pasują do wszelkich sałatek, np. z kurczakiem czy greckich. Dodawajmy je także do własnych mieszanek musli czy granoli. Wraz z innymi dodatkami sprawią, że danie będzie bardziej pełne i sycące. Podczas wypieków również nie powinno zabraknąć pestek słonecznika. Możemy dodać je do ciasta lub posypać nimi skórkę chleba. Niektórzy również prażą pestki słonecznika na patelni. Wystarczy chwila na niedużym ogniu i już mamy zdrową i smaczną przekąskę na leniwe popołudnie.

Warto pamiętać, że słonecznik jest kaloryczny, dlatego jeśli zależy nam na kaloriach, nie dodawajmy go zbyt wiele. Wystarczy kilka pestek na całe danie.

Pestki słonecznika to bardzo zdrowa i dobra alternatywa dla niezdrowych przekąsek. Możemy także dodać je do codziennych dań i dostarczyć sobie wielu cennych witamin i minerałów. Z pewnością doskonale urozmaicimy nasze posiłki. 

Obraz  Pezibear -  Pixabay